När jag var 22 år gammal, startade vi Athega. Det är över tio år sedan nu. Jag kan fortfarande komma ihåg känslan när vi, alla fyra samtidigt höll i kuvertet till PRV, på väg in i den gula brevlådan. Vi hade en idé om att Internet kunde användas till mer än hypade webbsidor, skapade av glödheta så kallade webbyråer. Vår plan var att utveckla tre produkter, vilka vi hade någorlunda färdiga på ritbordet.
Den första var ett system för undersökningsföretag att enkelt kunna göra enkätundersökningar på nätet. Den andra ett verktyg för att ta bort flaskhalsen (en HTML-kunnig person) att publicera information på intranätet eller hemsidan. Tanken var att informationslämnaren själv skulle kunna uppdatera sidan. Den tredje var ett system för att skapa en produktkatalog med detaljerad produktinformation, handel med kundvagn och avancerad administration.
1997 fanns ingen av dessa lösningar i någon speciellt imponerande utsträckning. 1999 fanns de dock allihop på marknaden, Vestigo (webbenkäter), Athega NetPublisher (CMS), Athega BizKit (produktkatalog) och hos företag som Skandia, Ericsson och Allgon.
Idag känns det inte särskilt revolutionerande att prata om webbapplikationer, men på den tiden var vårt mantra, ”Hej, vi kommer från Athega. Vi är inte en webbyrå”. Athega kom under åren att utvecklas till ett företag man vände sig till för skräddarsydda webblösningar. När man behövde något som inte gick att köpa i krympplast och kartong. Parallellt med detta började vi också hyra ut specialister inom systemutveckling och projektmetodiker.
Tidigt började varje Athegian skriva fredagsrapporter på vårt intranät. Tanken var att en gång i veckan dela med sig av nya erfarenheter, idéer och tankar. Kort sagt var det som en intern blogg, fast begreppet ”blogg” var inte uppfunnet ännu.
Välkommen till min fredagsrapport!
-
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar